مهارت سوال پرسیدن ،

“وروی زباله ،خروجی زباله Garbage in, garbage out” اصطلاحی است که اغلب در ارتباط با سیستم های کامپیوتری بیان می شود: اگر اطلاعات اشتباهی را وارد کنید، اطلاعات اشتباهی را دریافت خواهید کرد. همین اصل به طور کلی بر ارتباطات اعمال می شود: اگر سوالات اشتباه بپرسید، احتمالا پاسخ اشتباه دریافت خواهید کرد و یا حداقل آنچه که امیدوارید بشنوید دریافت نخواهید کرد.مهارت سوال پرسیدن ، قلب ارتباطات موثر و تبادل اطلاعات می باشد. با استفاده از مهارت سوال پرسیدن در یک وضعیت خاص، می توانید طیف وسیعی از مهارت های ارتباطی را بهبود ببخشید. به عنوان مثال، می توانید اطلاعات بهتری را جمع آوری کنید و بیشتر یاد بگیرید، می توانید روابط قوی ایجاد کنید، افراد را به طور موثرتری مدیریت کنید و به دیگران نیز کمک کنید تا یاد بگیرند. مهارت سوال پرسیدن همچنین نقش تعیین کننده ای در مکالمات فروش شما دارد.(برای دانستن روند مکالمات فروش و مدیریت آن، به مقاله چه کسی مکالمات فروش شما را مدیریت میکند؟ شما یا مشتری؟ سری بزنید.)

در این مقاله، ما برخی از تکنیک های متدوال مهارت سوال پرسیدن و اینکه چه زمانی از آنها استفاده کنیم(و یا استفاده نکنیم) را بررسی خواهیم کرد.

 

مهارت سوال پرسیدن : سوالات باز و بسته

جواب سوال بسته، معمولا یک کلمه یا پاسخ بسیار کوتاه و واقعی می باشد. به عنوان مثال، “آیا شما تشنه هستید؟” پاسخ “بله” یا “نه” است؛ “کجا زندگی می کنید؟” پاسخ معمولا نام شهر یا آدرس شما است.

سوالات باز، پاسخهای طولانیتری را ارائه می دهند. آنها معمولا با چه چیزی، چرا، و چگونه شروع می شوند. سوال باز از پاسخ دهنده در مورد دانش، نظرات و احساساتش سوال می پرسد “به من بگویید” و “توصیف کنید” را نیز می توان مانند سوالات باز مورد استفاده قرار داد. در اینجا به چند نمونه اشاره شده است:

  • در جلسه چه اتفاقی افتاد؟
  • چرا او آنطور واکنش نشان داد؟
  • مهمونی چطور بود؟
  • به من بگویید بعد چه اتفاقی افتاد.
  • شرایط را دقیق تر توصیف کنید.

سوالات باز برای موارد زیر خوب هستند:

* ایجاد مکالمه آزاد: “در تعطیلات چکار کردی؟”
* فهمیدن جزئیات بیشتر: “چه کار دیگری باید انجام دهیم تا در این کار به موفقیت برسیم؟”
* فهمیدن نظر یا مشکلات فرد دیگر: ” در مورد این تغییرات چه نظری دارید؟”

سوالات بسته برای موارد زیر مناسب هستند:.

  • بررسی درک خودتان و یا شخص دیگر: “خب، اگر من این صلاحیت را بدست آورم، افزایش حقوق خواهم گرفت؟”
  • نتیجه گیری بحث یا تصمیم گیری: “اکنون ما حقایق را می دانیم، آیا همه موافقیم که این عمل درست است؟”
  • تنظیم کردن چارچوب: آیا از خدماتی که از بانکتان دریافت می کنید راضی هستید؟از سوی دیگر، سوال بسته ای که در جای مناسبِ خود مطرح نشده باشد می تواند مکالمه را نابود کند و منجر به سکوت شود، بنابراین بهتر است زمانی که گفتگو در جریان کامل است،از آن اجتناب شود تا مهارت سوال پرسیدن شما زیر سوال نرود.

 

 

مهارت سوال پرسیدن : سوالات قیف مانند

این روش با سوالات عمومی شروع می شود و سپس به اطلاعات دقیق و مفصل تر در یک موضوع خاص می رسد. معمولا  شامل پرسیدن جزئیات بیشتر و بیشتر در هر سطح می شود. این روش اغلب توسط کارآگاهان استفاده می شود که می خواهند اطلاعات شاهد را بیرون بکشند:

“چند نفر در جنگ شرکت داشتند؟”

“حدود ده نفر.”

” بچه یا بزرگسال بودند؟”

“اکثرا بچه بودند.”

” چه محدود سنی داشتند؟”

“حدود چهارده یا پانزده.”

“آیا کسی از آنها لباس متمایزی پوشیده بود؟”

“بله، چند تا از آنها کلاه قرمز بیس بال داشتند.”

“آیا یادتان می آید که روی کلاه ها آرم خاصی وجود داشت یا نه؟”

“اکنون که به آن اشاره کردید یادم آمد که، بله، یک  N بزرگ روی کلاه ها بود.”

با استفاده از این مهارت سوال پرسیدن، کارآگاه به شاهد کمک میکند تا صحنه را مجددا  در ذهنش بازسازی کند و به تدریج بر روی جزئیات مفیدی تمرکز کند. شاید او بتواند مردان جوانی را کلاه این شکلی داشتند از روی فیلم های سیستم های مدار بسته شناسایی کند.  اگر او صرفا یک سوال باز مانند “آیا جزئیاتی وجود دارد که می توانید به من در مورد چیزی که دیدید، بدهید؟”می پرسید، بعید بود که به این اطلاعات دست پیدا کند.

نکته :

وقتی از روش سوال پرسیدن قیف مانند استفاده می کنید با سوالات بسته شروع کنید،هرچه جلوتر می روید شروع به استفاده از سوالات باز بیشتری کنید.

سوالات قیف مانند برای موارد زیر مفید هستند:

  • فهمیدن جزئیات بیشتر در یک گزینه ی خاص:”در مورد گزینه ی ب اطلاعات بیشتری بمن بدهید”
  • کسب علاقه و یا افزایش اعتماد به نفس شخصی که با او صحبت می کنید: “آیا از IT Helpdesk  استفاده کرده اید؟”، “آیا مشکلتان را حل کرد؟”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست