تجدید ارزیابی دارایی ثابت(حسابداری تجدید ارزیابی دارایی)

با توجه به اهمیت حسابداری تجدید ارزیابی دارایی ثابت  , در این مقاله به زبان ساده مفهوم تجدیدارزیابی دارایی ثابت و نحوه انعکاس در صورتهای مالی و مالیات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ثابت می پردازیم.

چراشرکتها اقدام به انجام  تجدید ارزیابی دارایی ثابت می کنند؟

باتوجه به اینکه ما در کشوری با اقتصاد تورمی زندگی می کنیم و باتوجه پیچیده تر شدن روش های تحلیل گری مالی و به ویژه حساسیت های مربوط به مراجع تصمیم گیری بنابراین شرکتها نیاز دارن برای اینکه اطلاعات مفید در اختیار استفاده کنندگان داخلی و خارجی  قرار بدن هر چند سال یک بار معمولا هر پنج سال یکبار بعد از تجدید ارزیابی , ارزش دارایی هاشو نو به روز کنن .

مفهوم تجدید ارزیابی دارایی ثابت

 یعنی جایگزین کردن ارزش های منصفانه دارایی ثابت در تاریخ های تجدید ارزیابی به جای ارزش های تاریخی به منظور  سودمند کردن اطلاعات صورت های مالی و گزارشات حسابداری  برای فراهم آوردن زمینه مناسب جهت اتخاذ تصمیمات اقتصادی .

نحوه انعکاس در گزارشات مالی به چه صورت هست ؟

  • افزایش مبلغ دفتری  دارایی ثابت مشهود در نتیجه تجدید ارزیابی آن (درآمد غیر عملیاتی ناشی از تجدید ارزیابی ) مستقیما تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در ترازنامه به عنوان بخشی از حقوق صاحبان سرمایه طبقه بندی می شود و در صورت سود و زیان جامع انعکاس می یابد.
  • کاهش مبلغ دفتری یک دارایی ثابت مشهود در نتیجه تجدید ارزیابی آن به عنوان هزینه دوره منظور می گردد و در صورت سود وزیان دوره انعکاس می یابد.

نکته 1

هرگاه افزایش مذکور عکس کاهش قبلی ناشی از تجدید ارزیابی باشد که به عنوان هزینه شناسایی گردیده است . در این صورت, این افزایش تا میزان هزینه قبلی شناسایی شده در رابطه با همان دارایی باید به عنوان درآمد به سود و زیان دوره منظور شود.

نکته 2

هرگاه کاهش مبلغ دفتری بعد از حسابداری تجدید ارزیابی دارایی ثابت, ناشی از عکس یک افزایش قبلی باشد که به بستانکار حساب تجدید ارزیابی منظور شده بود , در این صورت باید این کاهش تا میزان مازاد تجدید ارزیابی مربوط به همان دارایی به بدهکار حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور گردد و باقیمانده تحت عنوان هزینه شناسایی گردد.

تجدید ارزیابی دارایی ثابت

توجه

کارآموزان عزیز دقت کنند,در مواردی که مازاد تجدید ارزیابی به موازات استفاده از دارایی توسط واحد تجاری به حساب سود و زیان انباشته منظور می شود , مبلغ مازاد قابل انتقال معادل تفاوت بین استهلاک مبتنی بر مبلغ تجدید ارزیابی دارایی و استهلاک مبتنی بر بهای تمام شده آن است.

آموزش حسابداری ویژه بازار کار با دوره تکنیکال حسابدار موفق

برای روشن شدن مطلب با یک مثال ادامه میدیم 

موسسه ای در سال 1371 قطعه زمینی را به مبلغ 250 میلیون ریال خریداری کرد. در سال 1373 ارزش متعارف این زمین به مبلغ 200 میلیون ریال کاهش پیدا کرد. در نتیجه مبلغ 50 میلیون ریال کاهش ارزش زمین به عنوان هزینه دوره شناسایی و در صورت سود و زیان گزارش شد.

در صورتی که ارزش منصفانه این زمین بر اساس تجدید ارزیابی سال 1376 معادل 320 میلیون ریال باشد, در سال 1376 چه مبلغی باید به حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور گردد؟

 کاهش حساب ماشین آلات در سال 1373              50/000/000   =200/000/000  ─ 250/000/000

افزایش حساب ماشین آلات در سال 1376                120/000/000 = 200/000/000 ─ 320/000/000

مازاد تجدید ارزیابی در سال 1376                     70/000/000  = 50/000/000 ─ 120/000/000

چنانچه در تجدید ارزیابی, ارزش دارایی افزایش یابد و این افزایش عکس کاهش قبلی باشد تا میزان کاهش قبلی به عنوان درآمد شناسایی شده و بقیه در بستانکار مازاد تجدید ارزیابی ثبت می شود.

ثبت حسابداری مربوط به مازاد تجدید ارزیابی دارایی ثابت

زمین 120/000/000 (بد)

               درآمد 50/000/000  (بس)

             مازاد تجدید ارزیابی 70/000/000 (بس)

نکات مالیاتی در ارتباط با تجدید ارزیابی دارایی ثابت

  • تجدید ارزیابی دارایی ثابت از مالیات معافه به شرطی که ظرف یکسال از ثبت در دفاتر افزایش سرمایه داده بشه و در روزنامه رسمی ثبت بشه.( طبق آیین نامه تبصره یک ماده 149 هیئت وزیران.) در غیر این صورت مشمول مالیات خواهد بود.
  • واحد تجاری فقط هر 5 سال یکبار می تواند تجدید ارزیابی دارایی ثابت را انجام دهد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست